بهترین کفش برای ورزش کردن

صدماتی که پوشیدن کفش نامناسب در پی خواهد داشت میتواند روند تناسب اندام شما را متوقف سازد. دراین مطلب بررسی می کنیم که چرا پوشیدن کفش مناسب حین ورزش مهم است ؟ این کفش ها جزو پرفروشترین کفش های حال حاضر بازار ایران محسوب می شوند. سبکی، انعطافپذیری کفش در پنجه و ضربهگیری از ویژگیهای یک کفش پیادهروی مناسب محسوب میشود. وقتی کفش را پوشیدید بایستید. وقتی کفش را پوشیدید بایستید و مطمئن شوید که در پنجه پا سه تا ۱۲میلیمتر از انگشت شصت پا فضای خالی وجود دارد. قطعا در اولویت خرید و استفاده یک کفش ، سالم ماندن پا بری همه ما حائز اهمیت است.

رشته های ورزشی مختلف به کفشهای خاصی نیاز دارند، اما برخی ویژگیهای عمومی در کفش برای همه رشته ها یکسان است. ج: کفش ها باید دارای نرمی مناسب باشد تا بتوانند از میزان نیرویی که به بدن منتقل می شود جلوگیری کنند. تا بتواند در مرحله جدا شدن پا از زمین به میزان کامل خم شود. در پا سه مکانیسم ذخیره انرژی (جذب شوک) شامل کشش تاندون آشیل، صاف شدن قوس پا و بالشتک زیرپاشنه پـا وجود دارد. اگر با کفش هایی که دارای خاصیت جذب شوک خوبی هستند وزنه های سنگین حمل کنید، ثبات کمتری نسبت به حد معمول احساس خواهید کرد. البته متخصص طب سوزنی خانم امیلی اسپلیچال در این زمینه می گوید که کفش های ورزشی تغییر از یک حالت به حالت دیگر را آسان میکنند و انجام ورزش های کششی و قدرتی مثل بلند کردن وزنه هارا آسانتر میکنند.

ایسنا/خوزستان نایب رییس هیات ورزش های جانبازان و معلولان خوزستان می گوید، انگیزه ای که در ورزشکاران معلول وجود دارد، با انگیزه افراد دیگر متفاوت است. یکی از بزرگترین اشتباهها این است که برای رفتن به دو، پیاده روی یا یک ورزش خاص، هر کفشی که از قدیم در اختیار دارید، استفاده کنید. کفش اندازه کفشی است که هنگامی که شما ایستادهاید میان نوک بزرگترین انگشت پا و انتهای کفش حداقل یک سانتی متر فاصله وجود داشته باشد و شما قادر باشید انگشتان پای خود را آزادانه تکان دهید. اما یافتن کفش مناسب میتواند یک چالش باشد.متخصصان معتقدند استفاده از کفش های غیراستاندارد حتی بر اعصاب و روان و راندمان کار انسان نیز تاثیر نامطلوبی می گذارد. گویا ورزش کردن بدون کفش به انسان احساس آزادی میدهد. با تهیه یک کفش ورزشی باکیفیت میتوان از آسیب دیدگی مچ پا جلوگیری کرده و تمرینتان را به تجربهای دلپذیر و آرام تبدیل کنید.

از مهم ترین اعضایی که ارتباط مستقیم با پا دارد، کمر و ستون فقرات است که بیش ترین آسیب را از کفش غیراستاندارد می بیند. اما ورزش کردن بدون کفش باعث قوی شدن ماهیچه ها می شود. تنیس ورزشی است که در شروع کم هزینه، اما هرچه به سمت حرفهای شدن قدم بردارید، هزینههای بیشتری در انتظار شما خواهد بود. تحقیقات نشان می دهد اضافه شدن ۱۰۰گرم به وزن کفش، سرعت دونده ماراتن را یک تا دو دقیقه کاهش و مصرف انرژی را یک درصد افزایش می دهد. مطالعات اخیر نشان داده است که تنها 10 دقیقه پیاده روی در روز باعث افزایش طول عمر میشود و بر سلامت نیز تاثیرگذار است. برای زیرکفش نیز باید ابری نازک وجود داشته باشد و برای محافظت هرچه بیشتر از مچ پا در هنگام اجرای حرکات این نوع کفش ها دارای ساقی بلند هستند.