چرا برای ورزش تنیس باید کفش تهییه کنیم؟

تعریق پاها، رطوبت کفش و خیس شدن جوراب بعد از یک فعالیت ورزشی، نشان­دهنده این است که کفش نمی­تواند شرایط مناسب برای تهویه را فراهم کند و برای پوشیدن هنگام دویدن یا ورزش مناسب نیست. رطوبت بعد از ورزش می­تواند منجربه تاول زدن پا شود. اگر طی راه رفتن یا دویدن مرتبا شیوه حرکت یا دویدن­تان تغییر می­کند، می­تواند نشانه پوشیدن کفش غیراستاندارد باشد. اگر خیلی وقت است از کفش­هایتان استفاده می­کنید باید به فکر کفشی نو و جایگزین برای کفش­های قدیمی­تان باشید. این نوع کفش برای افرادی که چندین نوع ورزش یا تمرینات انجام میدهند، مناسب میباشد. یک کفش تنیس مناسب دارای آناتومی خاص خود بوده که قسمت های مهم آن شامل محل شست پا، پشت پاشنه، داخل کفی، وسط کفی، خارج کفی، گردنی مچ پا و زائده پاشنه است. مثلا برای بازی بسکتبال کلی میدوید و میپرید، بنابراین پایداری در تعادل، پشتیبانی از مچ پا و زیرسازی عالی جزو ضروریات کفش مناسب بسکتبال است.

استحکام: زیرسازی مستحکم کفش از مچ و قوزک پایتان پشتیبانی کرده و فشار وارد آمده را تعدیل میکند. آنچه که آنها نیاز دارند، کفشی با زیرسازی خوب و نرم است، چرا که دویدن فشار زیادی بر مفاصل وارد میسازد. به عنوان مثال شاید به این فکر کنید که تقریبا در تمام رشته های ورزشی، جهش و دویدن از حرکاتی است که مدام تکرار میشود و بخواهید بر اساس این فکر از کفش های رانینگ در زمین بسکتبال استفاده کنید. برای مثال محصولات بهداشتی آرایشی Clinique که مدلهای تقلبی آن (در موارد محدود) راهی بازار شده بود، تنها از طریق کیفیت و لوگو قابلشناسایی بود. شاید یک جفت کفش نامناسب، صدمهای به شما وارد نکرده باشد، اما مطمئن باشید که آسیب خواهید دید. درست است که تمرینات، سبک هستند، اما هنوز هم مفاصل شما به کار گرفته میشوند، حتی بیشتر از هنگامی که میدوید. شکل: شکلی را پیدا کنید که کاملا مطابق قوس پای شما باشد، در اینصورت پشتیبانی مناسب و کافی برایتان بوجود خواهد آورد.

این قوس در افراد مختلف متفاوت است. کفش باید قوس پا را پوشش دهد و برای پاشنههای پایتان نیز شرایط راحتی فراهم آورد. دیگر نیاز نیست که بگوییم برای ورزشی که بازی میکنید نیاز به یک جفت کفش مناسب دارید. دویدن و پیاده روی، دو نوع ورزش رایجند، به طوری که تقریبا تمام باشگاههای ورزشی سراسر دنیا، حداقل یک یا دو تا تردمیل دارند. کفش با کیفیتی را انتخاب کنید زیرا کفش ورزشی باید دوام کافی برای دویدن مداوم یا فعالیت بدنی مکرر را داشته باشد. به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند، این کفش پس از انجام تستهای آزمایشگاهی موفق به کسب گواهی ثبت اختراع از پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی شد. چگونه کفش ورزشی مناسبی انتخاب کنیم؟ گفته می­شود پاها در بعد از ظهر و عصر کمی دچار التهاب می­شوند که البته طبیعی است بنابراین سعی کنید پرو و انتخاب کفش را به هنگام غروب منتقل کنید تا پاها در اندازه طبیعی خود باشند و بتوانید سایز مناسبی برای خود انتخاب کنید.

برای مراقبت از پاها، کفشی سبک و مناسب انتخاب کنید. دویدن بدون کفش همچنین وزن شما را سبک تر میکند و سرعت شما را افزایش می دهد. قیمت این مدل کفش ها گران تر از کفش های معمولی است زیرا مواد به کار رفته در کفش های اورجینال با بالاترین کیفیت ساخته شده و درصد خطا در طراحی اجزای آنها تقریبا صفر است. نکته مهمی در خرید کفش ورزشی مناسب این هست که فقط راحتی کفش ورزشی و همچنین بادوام بودن کفشها, آنها را به مورد ایده آل شما تبدیل نمیکند. این جمله که «کفش شما میتواند تمرینتان را بسازد یا خرابش کند» جملهی جالبی بنظر میرسد.